2014. november 14. - UTE U18–Honvéd MFA 2-3 (1-0) című gallériából ízelítő
Dátum: 2024 március 28. (csütörtök) | Gedeon, Johanna
"Már több nagypályás csapatnál is jártunk a futsal képviseletében. Most Fórián Zsolt meghívására az újpesti Akadémián vagyunk, azért, hogy bemutassuk: a futsal hogyan tudna segíteni az utánpótlás-képzésben."
Egy szakmai nap keretében láthattunk vendégül két nagyszerű szakembert: a hazai futsal egyik kiemelkedő alakját, a magyar bajnokságot és kupát nyerő, az UEFA Futsal elitkört megjárt edzőt, jelenleg a Swietelsky Haladás NB1-es futsal csapatának vezetőedzőjét, Turzó Józsefet; valamint a Haladás mellett az Illés Akadémián is sikerrel dolgozó Bánfalvi Zsoltot. A két kiváló edző előbb egy előadást tartott szakmai stábunknak, majd bemutató edzést vezényelt U19-es és U17-es csapatainknak.
"Küldetés számomra, hogy a futsal fontosabb szerepet kapjon!"
"Hiszem, hogy a futsal nagy segítséget tud nyújtani a labdarúgó utánpótlás-képzésben" - kezdjük a beszélgetést Turzó József vezetőedzővel. "-Nagyon sok a kapcsolódási pont, amit hatékonyabban ki lehetne használni. Ahogy most az előadáson is, úgy mindig elmondjuk: nem mindenre a futsal a megoldás. Azonban mankót tud nyújtani a kis korosztályoknál, a gondolkodó játékosok nevelésében. Ha a nagypályás játékosok is elkezdenek foglalkozni ezzel a sportággal, talán a futsal is megtalálja a maga helyét a labdarúgás térképén. Küldetés számomra, hogy a futsal fontosabb szerepet kapjon a mostaninál.
Ma alkalom nyílt arra, hogy valamit bemutassunk a futsal edzéseiből. Hogy illusztráljuk, ugyanazok a játékhelyzetek hogyan fordulnak elő nálunk és a nagypályás labdarúgásban. Bánfalvi Zsolttal erre terveztünk egy gyakorlati bemutatót, amelyben a játékosok észlelési és döntési képességét dolgoztattuk meg. Habár ez nem lesz ismeretlen az UTE-s játékosok számára, hiszen, ismerve Fórián Zsolt gondolkodásmódját, itt is nagyban meghatározza ez a felfogás az akadémiai képzést."
Mi ennek az edzésnek a lényege? Hallottuk az előadáson az észlelés és a figyelemfenntartás fontosságát.
Mennyire veszik át a gyerekek a futsaledzés ritmusát, és mennyire épülnek be az itt bemutatottak?
A gyerekek nagyon könnyen tanulnak. Nagyon fontos, hogy utánpótlás korban minél több inger érje őket; főleg az idegrendszerüket. A futsal ebben nyújthat nagy segítséget. De nemcsak a gyerekek fogékonyak erre a fajta edzésre. Múlt héten például a Haladás első csapatánál vezényeltünk egy hasonló bemutató edzést. A visszajelzések alapján nagyon élvezték a játékosok a feladatokat, és sikerült jelentősen megterhelni az agyukat. Ezenfelül a terhelést is megkapták a játékosok, hiszen a mérések azt mutatták, hogy végig vörös zónában tartózkodtak."
Túl vagyunk már egy edzésbemutatón. Mi volt a tapasztalat?
"Mivel sok mindenre – több színre és szabályra – kell figyelni egyszerre, ezért általában nehezebben veszik fel a játékosok a ritmust. De ez természetes. Azután viszont egyre jobban belerázódnak, és élvezik a kihívást."
Hogyan lehet beépíteni ezeket a feladatokat a nagypályás edzéseken?
"Minden akadémiánál megvan, hogy milyen heti periodizáció mentén haladnak. Az adott napokon az adott taktikai célok közé be lehet építeni ezeket a feladatokat: főleg az átmeneteket gyakorló edzésekbe. Valamint az itt bemutatott labdabirtokló játékokat is könnyen be lehet építeni, hiszen ezek még színesebbé tudják tenni az ilyen típusú edzéseket."
Láttunk itt a játékosok kezében bójákat. Ennek mi a célja?
"A bóják célja az észlelés fejlesztése. A joker játékosok kezében van bója, akiknek mindig fel kell mutatni valamelyik színűt. Ezeket a joker játékosokat csak akkor lehet megjátszani, ha a labdás játékos meg tudja mondani a felmutatott bója színét. Vagyis ha tájékozódik a pályán a játékos, akkor tudja folytatni a játékot, ha nem tájékozódik, akkor nem tudja igénybe venni a létszámfölényt, és labdavesztés lesz a vége. Akárcsak a mérkőzéseken."
Összefoglalva tehát: miben lehet a futsal a labdarúgó utánpótlás-képzés segítségére?
"A futsalban 2-3-4 játékos együttműködése nagyon fontos; valamint kiemelt jelentősége van az észlelésnek és a döntéshozatalnak" - veszi vissza a szót Turzó József. " - A pálya mérete, a speciális labda és a talaj sajátossága: ezek mind olyan tényezők, amelyek segítik a játékos fejlődését. Valamint az sem elhanyagolható szempont, hogy a futsallal és a teremben történő edzéssel Magyarországon négy évszakossá válhatna a fiatal játékosok képzése.
Ezeket a típusú edzéseket egyébként mi nemcsak a futsalban, hanem a labdarúgásban is használjuk. A pályaedzőm, Bánfalvi Zsolt is napi szinten alkalmazza, és látványos fejlődést ért el vele csapatainál az utánpótlásban.
Jómagam pedig egy U15-ös nagypályás csapatáál is edzősködöm, és a gyerekeket a játékon keresztül nemcsak taktikai, döntéshozatali fejlődésre tudjuk ezekkel a játékokkal inspirálni, hanem jóval nagyobb motivációt is el tudunk érni ezen keresztül."
Sok szó esett a döntéshozatalról, észlelésről, és taktikai képzésről. Ha jók az információink, akkor, ahogyan mi itt az UTE Akadémián, úgy te is a komplex edzésmódszerben hiszel. Mennyire alkalmas a futsal a kognitív képességeken túli, egyéb területek fejlesztésére?
"A hasonló gondolkodás nem véletlen, hiszen Fórián Zsolt barátommal nagyban megegyezik a futballról-futsalról alkotott filozófiánk. Meggyőződésem, hogy a futsal taktikai, technikai, kondicionális és mentális téren is alkalmazható a játékosok fejlesztésében és képzésében. Pontosan a futsal az az edzésmódszer, amelyekben mindezek egyszerre jelennek meg. Fórián Zsolt szavaival élve: "a képzésben időt kell nyernünk".
"Csak a mai bemutatóra visszautalva: az észlelés, döntések mellett a játékosoknak nagy hangsúlyt kellett a technikai kivitelezésre fordítaniuk. Minden gyakorlatot labdával végeztek, állandóan változó körülmények között (szabályok, színek, létszám), ezért rengeteg különböző, jól megválasztott technikai megoldást kellett alkalmazniuk. Csakúgy, mint a mérkőzéseken.
Kondicionális szempontból is változatos ingereket kaptak a játékosok élettani, mechanikai, és lokomotorikus szempontból. Ahogy az NB1-es játékosok a mérések alapján "red zone”-ban dolgoztak az edzések alatt, úgy a létszám, terület, a terhelés-pihenés arányának és az ismétlésszámnak változtatásával bármilyen kondicionális cél elérhető. Végül pedig, maga a játék, a játékon keresztüli képzés a legkisebbektől a legnagyobbakig a legnagyobb és legteljesebb motivációt adja.
A futsal nem csodaszer, nem gyógyír mindenre. Megtalálva viszont a maga helyét, nagy segítség lehet labdarúgásunk fejlődésében."
UTE Labdarúgó Akadémia
2014. november 14. - UTE U18–Honvéd MFA 2-3 (1-0) című gallériából ízelítő
UTE az utánpótlásértAdószám: 18165159-1-41